Usługi świadczone drogą elektroniczną – sprawdź czy te przepisy dotyczą również Twojej działalności w sieci

Czy wiesz, że większość stron internetowych, na które codziennie zaglądamy świadczy nam jakąś usługę drogą elektroniczną? Portale informacyjne i eksperckie, strony zachęcające do zapisania się na newsletter, strony z artykułami sponsorowanymi, sklepy internetowe, portale społecznościowe, to miejsca w sieci, w których Ty jesteś usługobiorcą, a właściciel strony usługodawcą. Nawet jeśli nie płacisz za daną usługę i nie zamawiasz jej wprost.

Podobnie jest z Twoim miejscem w sieci. Bez względu na to, czy jesteś osobą, która dopiero zaczyna swoją działalność zawodową w świecie online, czy już od dawna prowadzisz swoją własną, ekspercką stronę internetową, sklep internetowy, albo świadczysz inny rodzaj usług internetowych, to pojęcie „usług świadczonych drogą elektroniczną” powinno Ci być znane. Prawdopodobnie Ty też takie usługi świadczysz lub będziesz świadczyła, nawet jeśli wydaje Ci się, że to nie dotyczy bezpośrednio Twojej działalności.

Wiele osób, które aktywnie działają w sieci nie zdaje sobie z tego sprawy. Głównie dlatego, że usługi błędnie kojarzą nam się z czymś, za co płacimy. Problem leży więc w zdefiniowaniu jakie dokładnie działania należy zaliczyć do katalogu usług świadczonych drogą elektroniczną. Dlatego śpieszę Ci z pomocą, bo o tym właśnie jest ten artykuł. Opracowałam go, aby pomóc Ci sklasyfikować Twoją działalność online, żebyś w łatwy sposób mogła ocenić czy to, co robisz zalicza się do katalogu usług świadczonych drogą elektroniczną. Dzięki temu zweryfikujesz, czy Twoja strona na pewno spełnia wszystkie niezbędne wymogi prawne i unikniesz związanych z tym problemów.

punktor liść Usługi świadczone drogą elektroniczną – co to właściwie oznacza?

Co w takim razie mamy rozumieć przez pojęcie „usług świadczonych drogą elektroniczną”? Tego rodzaju usługi muszą spełniać poniższe kryteria:

Muszą być wykonywane na odległość – czyli usługodawca i usługobiorca znajdują się w dwóch różnych, oddalonych od siebie miejscach. Osoba korzystająca z usługi może w tym czasie być we własnym domu, w pracy, w pociągu lub innym miejscu. Na przykład zakupy online, które robimy z dowolnego miejsca, innego niż to, w którym znajduje się sprzedawca. Nie spotykamy się bezpośrednio ze sprzedawcą, aby takie zakupy zrobić. 

Realizacja usługi następuje na indywidualne żądanie odbiorcy – usługobiorca sam decyduje, że chce skorzystać z usługi, a usługa zostaje zrealizowana na jego żądanie. Jak to wygląda w praktyce? Na przykład robiąc zakupy online świadomie klikamy na przycisk KUPUJĘ. To jest właśnie to indywidualne żądanie. Podobnie jest z newsletterem. Zgoda na wysyłanie newsletteru jest indywidualnym żądaniem odbiorcy. Odbiorca usługi newsletteru wyraża ją samodzielnie.

Usługa realizowana jest w sposób zautomatyzowany – zrealizowanie usługi nie wymaga więc aktywnego udziału usługodawcy. Cały proces np. sprzedaży dzieje się sam, automatycznie. Podobnie jest w przypadku newsletteru. Wówczas potwierdzenie zapisu również przychodzi automatycznie, a dane kontaktowe odbiorcy newsletteru automatycznie wpadają do bazy kontaktów. Korzystanie z portalu informacyjnego przez usługobiorcę także nie wymaga czynnego udziału usługodawcy.

Proces realizacji usługi odbywa się za pomocą sieci telekomunikacyjnej, czyli Internetu – skorzystanie z usługi możliwe jest więc wyłącznie za pomocą sieci Internetowej.

Art. 2 pkt. 4 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną
“świadczenie usługi drogą elektroniczną – wykonanie usługi świadczonej bez jednoczesnej obecności stron (na odległość), poprzez przekaz danych na indywidualne żądanie usługobiorcy, przesyłanej i otrzymywanej za pomocą urządzeń do elektronicznego przetwarzania, włącznie z kompresją cyfrową, i przechowywania danych, która jest w całości nadawana, odbierana lub transmitowana za pomocą sieci telekomunikacyjnej w rozumieniu ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne”.

Analizując swoją działalność online powinnaś więc przebrnąć przez te kryteria i zastanowić się, czy to co robisz, Twoje usługi wypełniają te kryteria. Domyślam się jednak, że po chwili zastanowienia nadal możesz mieć wątpliwości. Ustawa niestety nie zawiera katalogu takich usług. Postaram się więc podać przykłady, które zaliczają się do usług świadczonych drogą elektroniczną.

punktor liść O jakie konkretnie usługi chodzi?

Poniżej przedstawiam Ci listę usług świadczonych drogą elektroniczną:

• Zbieranie zapisów i wysyłanie newsletteru – niezależnie od programu, który w tym celu wykorzystujesz

• Prowadzenie forum dyskusyjnego

• Umożliwienie dodawania komentarzy pod wpisem na blogu – to również forma forum dyskusyjnego

• Umieszczanie na stronie informacji handlowych, reklam, artykułów sponsorowanych

• Prowadzenie portalu informacyjnego/edukacyjnego/itp., na którym dzielisz się informacjami i wiedzą – usługą w tym przypadku jest dostarczanie informacji lub wiedzy

• Sklep internetowy

• System do realizacji płatności

• Portal z możliwością założenia konta użytkownika

• Formularz kontaktowy

• Udostępnianie na stronie video z innych aplikacji (np. YouTube, Vimeo)

• Wszelkie programy online do wysyłki mailingowej (np. Mailchimp, Freshmail, GetResponse, SARE)

• Wszelkie programy do fakturowania online

• Bankowość online

• Hostingi

• Poczta elektroniczna (np. Gmail)

• Usługi Google (w tym wyszukiwarka)

• Wszelkie narzędzia służące do komunikacji (np. Messenger, Skype, Zoom, Teams, WhatsApp)

• Media społecznościowe

• Aplikacje internetowe (np. Canva, Brand24)

• Aplikacje do zarządzania projektami i zespołem (np. CRM, Asana, Nozbe)

• Aplikacje mobilne

punktor liść Co jeśli świadczysz usługi nieodpłatnie? Czy wtedy również obejmuje Cię ustawa?

Jeśli usługi, które świadczysz, są usługami świadczonymi drogą elektroniczną, to niezależnie od tego, czy są one działalnością zarobkową czy też jedynie zawodową, podlegają ustawie o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Niepobieranie opłat za swoje usługi nie zwalnia Cię z obowiązków, jakie nakłada wspomniana ustawa, chyba że Twoje usługi nie wynikałyby z działalności zawodowej.

O ile samo pisanie bloga w formie na przykład dziennika nie musi jeszcze stanowić o działalności zawodowej, o tyle blog ekspercki wiąże się (a przynajmniej powinien) z profesjonalnym działaniem, a często też jest związany z wykonywanym zawodem. Dlatego zdecydowana większość stron internetowych, w tym blogów świadczy de facto usługi drogą elektroniczną. 

punktor liść Jakie to ma znaczenie dla Twojej działalności online?

To, czy Twoje działania w sieci są usługą świadczoną drogą elektroniczną, czy też nie, ma bardzo duże znaczenie. Od tego zależy, czy prawo zobowiązuje Cię do wypełnienia określonych obowiązków, czy też nie. Jeśli świadczysz usługi drogą elektroniczną, to zgodnie ze wspomnianą już przeze mnie ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną jesteś zobowiązana przede wszystkim do:

• wskazania swojego adresu elektronicznego.

• podania swoich danych osobowych lub danych firmy (w zależności od tego czy działasz jako osoba fizyczna, osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, czy osoba prawna). Chodzi o takie dane, jak: imię, nazwisko, miejsce zamieszkania i adres, albo w przypadku przedsiębiorstw: nazwę lub firmę, siedzibę, adres oraz NIP.

• zamieszczenia informacji dot. zezwolenia lub prawa do wykonywania zawodu, jeśli świadczona usługa tego wymaga.

• poinformowania swoich klientów o zagrożeniach związanych z korzystaniem z usługi świadczonej drogą elektroniczną.

• posiadania regulaminu swojej usługi lub usług.

W praktyce powyższe obowiązki najczęściej realizowane są w treści regulaminu usługi/strony internetowej. Jest to wygodne rozwiązanie, zwłaszcza z punktu widzenie odbiorcy Twoich treści, ponieważ wszystko, co powinien wiedzieć w tym zakresie znajdzie w jednym dokumencie.

Pamiętaj też, że nie ma znaczenia czy działasz jako osoba fizyczna, która nie prowadzi działalności gospodarczej, czy też jako przedsiębiorca. Jeżeli świadczysz usługi drogą elektroniczną, to w obu przypadkach jesteś zobowiązana do zrealizowania wyżej wymienionych obowiązków. 

O tym, co powinien zawierać regulamin oraz jak go dobrze opracować przeczytasz w kolejnych artykułach na blogu.

Zachęcam Cię też do komentowania pod tym artkułem. Daj znać, czy jego treść jest dla Ciebie przydatna. Jeśli potrzebujesz w tym zakresie indywidualnego wsparcia, to napisz do mnie na kontakt@poprawniewsieci.pl

Karo

Dodaj komentarz